De ouders van onze leerlingen werken mee aan een bruisende school. Tijdens regelmatige vergaderingen wordt er druk gedebatteerd over de werking van onze school en ontstaan er talrijke initiatieven. Iedereen is hartelijk welkom op die vergaderingen. Onze leerlingen krijgen de ruimte om initiatieven te nemen en zich creatief te ontplooien. De leerlingen schrijven een schoolkrant, organiseren een film- en muziekfestival, een sportweekend, de sportraad maakt werk van middagsport en de leerlingenraad zorgt geregeld voor een lekkere middagsnack. De eerstejaars kunnen op onze zesdejaars rekenen om de school te verkennen. Regina Pacis ligt heel centraal, daarom komen veel leerlingen met de fiets naar school. Er zijn ook verschillende buslijnen die in de buurt stoppen en het station van Hove is vlakbij. Hier vind je een handig overzicht met alle lijnen die in Hove komen en hun belangrijkste stopplaatsen. Regina Pacis ligt in een groene omgeving. De leslokalen zijn modern, licht en uitgerust met moderne media. Op het grasveld en de sportterreinen kan je je volop uitleven. We besteden ook heel wat aandacht aan het milieu. Regina Pacis is een middelgrote school. De leerlingen van het secundair onderwijs zitten samen met de kinderen van de lagere school en de kleuters op één campus. Ons studieaanbod is ruim en we zijn fier op de resultaten van onze leerlingen in het hoger onderwijs. We maken veel werk van persoonlijke begeleiding. We vinden het belangrijk dat de leerlingen burgerzin hebben, dat ze gezond leven en zorg dragen voor elkaar en hun omgeving. Daar werken we aan in de lessen en in vakoverschrijdende projecten, zoals leefdagen, de diversiteitsweek, milieuprojecten, gezondheidsprojecten, verkeersprojecten, een uitwisselingsproject met een school in Berlijn en culturele reizen naar Canterbury, Parijs en Italië. We engageren ons ook voor de derde en vierde wereld.
Idee�n die circuleren

Op school willen we met leerkrachten en leerlingen samen nadenken over de kwaliteit van de verschillende ruimtes op school: de speelplaats, de cafetaria, het open leercentrum,... Welke kwaliteit moet een ruimte hebben om een omgeving te cre�ren waar men kwaliteitsvol kan leren. Wat kan je zelf doen om een ruimte te verbeteren. Hoe kan een ruimte inspirerend werken?

We organiseren m.a.w. een makeover van de school. De school moet een vrolijke plek worden. Iedereen kan participeren. Daarom wordt een beroep gedaan op ieders creativiteit. We vroegen een coach, Gerhard J�ger van het ABC-huis om ons te adviseren.

De resultaten

De leerlingen van het 2de jaar maakten samen met graffitikunstenaar Tom Vanderhulst een prachtig graffitikunstwerk in het kader van de smokefree-actie op school.

Leerlingen van het 5de jaar �pimpten� een klaslokaal.

We richtten met behulp van onze coach, Gerhard J�ger het open leercentrum in. Leerlingen hebben een ruimte nodig die een fysieke en mentale vrijplaats kan zijn. Tijdens de speeltijd en na school kunnen ze daar terecht.

We linkten ons make-overproject aan Paul Van Ostaijen. Hij woonde een aantal jaren in Hove en bracht hier de gelukkigste tijd van zijn leven door. We organiseerden een aperitiefconcert en po�ziemiddag over de dichter met veel input van het Paul van Ostaijengenootschap en steun van de ouderraad. Leerlingen van het 5de maakten kunstwerken met de dichter als inspiratiebron en schilderden Paul Van Ostaijen en zijn gedichten op de muur en op een bank op de speelplaats.

Dit jaar staan er nog tal van projecten op het programma! De cafetaria, de speelplaats,... We zijn ervan overtuigd dat architectuur inspirerend kan werken. Aandacht voor ruimtes kan bijdragen tot een betere leef - en leeromgeving voor iedereen die er verblijft.

Annemie Van Aert (26/09/2012)